Paradoxní rozhovor
Cíl: rozvíjet neverbální a zejména paraverbální stránku mezilidské ko–
munikace, zaměřit se na příjem informace jinými kanály, než je běžné pře–
nášení významů jazykem. Podpora empatie a aktivního naslouchání.
Klíčové kompetence: behaviorální kompetence ­ umění interkulturní
komunikace (schopnost komunikovat i za ztížené situace a získat maximum
porozumění); afektivní kompetence ­ interkulturní adaptabilita a redukce
stresu v neobvyklé situaci. 
Cílová skupina: skupinově i v dialogu, 2–20 účastníků (pokud není
sudý počet účastníků, je výhodné, aby se do hry zapojil i lektor nebo jeho
asistent), interkulturní skupina (technika není vhodná pro účastníky, kteří
dokonale ovládají jazyk druhé skupiny).
Čas: 20–30 minut podle počtu účastníků.
Pomůcky: žádné nejsou nutné.
Postup: Účastníci se rozdělí do dvojic tak, aby každý ve dvojici mluvil
jiným jazykem a vzájemně si nerozuměli. Dvojice dostanou pokyny:
1. Povídat si spolu plynně tak, aby každý účastník plynule používal svůj
vlastní jazyk. Účastníci jsou vedeni k tomu, aby realizovali co možná
plynulý dialog, i když při něm nebudou rozumět slovům. Pokud jeden ze
dvojice částečně ovládá jazyk druhého, je druhý požádán, aby mluvil po–
kud možno méně srozumitelnou formou ­ tak, jak mluví s přáteli nebo
v neformální skupině.
2. Po cca pěti minutách, když proběhne zácvik paradoxního rozhovoru,
jsou účastníci vyzváni, aby pokračovali ještě asi deset minut a zkoušeli
během nich odhadovat obsah sdělení. 
3. Dvojice jsou vyzvány, aby referovaly o společném průběhu dialogu
a o tom, o čem mluvily. Obsah sdělení je tlumočen druhým účastníkům.
Varianta: Totéž s účastníky, kteří sedí na židlích zády k sobě ­ zdůraz–
ňuje paraverbální složky komunikace.
Vyhodnocení, otázky (diskuse):
Jakého charakteru byly informace, které se z dialogu podařilo zachytit? 
Podařilo se během rozhovoru udržet přátelskou atmosféru naslouchání?
Jakými prostředky jsem dával najevo, že naslouchám?
Z čeho jsem pochopil, že naslouchá můj komunikační partner? 
197
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>